Friday, September 18, 2015

LIFE IS SUCH A BEAUTIFUL STRUGGLE


Hello… I have something big to share with all of you.

Semasa melalui fasa Post Stroke Syndrom, saya sering kalah dengan DEPRESSION-  

Sedih,  
Diri tak berguna, 
mahu mati, 
tidak mahu berusaha, 
sering lupa, 
benci dengan apa yang apa yang saya suka lakukan dahulu, 
anxiety disorder dan macam-macam perasaan yang negative. 

Secara klinikalnya memang anda yang menghadapi STROKE akan melalui semua ini. Secara logiknya kita harus lawan!

Saya juga seperti anda semua, tak la setiap hari positif macam. Sesekali tu..i’m drowning into negativity. Kitakan manusia biasa. Macam mana nak selesaikan?

Ada ke orang nak mendengar keluh resah anda? 
A shoulder to cry on? 
Ada yang sanggup?
 I’ve been through all this! 
Terus terang saya katakan..TIADA!! 

Other people have their own commitment. Mereka bekerja..ada keluarga…ada kehidupan lain..takkan nak menghadap kita 24 jam. Kita harus bangkit.  
Tiada istilah “kawan ketika gembira mudah dicari..Kawan ketika berduka susah dicari. Bagi saya semua itu tidak relevan.


7 bulan duduk di atas wheelchair is not funny at all. Malu rasanya. I’m not ready for this. 
“I need to get out from this wheelchair”

Bermula dari itu saya terus berusaha untuk belajar berjalan.

You need to believe in yourself. Kalau jatuh bangun balik. Saya pernah jatuh kat hall rumah selama 2 jam dan tiada siapa ada di rumah dan handphone jauh dari saya. Rasa macam dalam movie. Mengesot, bergolek, menangis, jatuh kembali..sampai tertidur sekejap haha..dah penat!!! Berusaha kembali..akhirnya..berjaya la aku mendaki sofa.  Tapi 2 jam la haha.. Perasaannya macam menawan Mount Everest.

Semuanya terpulang kepada diri sendiri.  Samada nak berjalan atau terus disitu.  After physical disability then Depression strikes me. Ingatkan habis kat situ je. Another hunches that really mould me as a person. The whole situation is full of sadness. The idea of committing suicide is really haunting me. Wooo… psychiatrist ON CALL!

After 10 sessions with psychiatrist. Kesimpulannya..You need to love yourself..Be closer to your God (spiritually)…Socialize…Do or create something that you love to do. This entire positive elements might be cliché to you but it really works to myself. Seriously. Try it.

Dalam pencarian menuju kepuasan dalam hidup. I’ll do anything that makes me happy. Once in a while when i'm free, I will go to NASAM and Hospital Sungai Buloh  to search for other STROKE patient. Mencari sahabat senasib haha. Samada lihat dari jauh dan cuba mendekati mereka..jika mereka tiada tetamu saya akan menghampiri mereka. We share our stories together and I feel better after some sharing session. Simple theraphy that I’ve created brought a whole of joy. Theres a hidden feeling after i met them. Saya puas lepas jumpa setiap strokee. I named them STROKEE. : ) How cool is that.

Bermula dari itu, tercetusnya  idea untuk mewujudkan platform sokongan untuk mereka yang pernah terlibat dalam pelbagai ‘self issue’ seperti illness dan sebagainya untuk berkongsi dengan umum. Tuhan menghadiahkan secebis pengalaman untuk saya kongsikan. Mungkin kesakitan itu adalah superpower untuk setiap survivor. Bukan untuk riak yang saya sudah sihat. Life is such a beautiful struggle.  Sakit itu ada indahnya dan hikmahnya.



Maka tercetuslah my baby project called SUPPORT SOMETHING NICE – WE WILL SURVIVE  yang menggabungkan 3 individu yang pernah dan sedang berdepan dengan penyakit STROKE, CANCER dan HIV+ untuk berkongsi  idea, tip berdepan dengan takdir seperti ini. Usaha kecil ini adalah untuk memberi kesedaran kepada umum tentang keyakinan dan berfikiran positif. Semoga usaha ini bermanfaat buat semua.


Dengan rasa rendah diri, saya ingin menjemput para pelawat blog ini untuk hadir ke program yang saya hadiahkan buat anda semua. Call me at 0164113104 for RSVP.

Thanks for reading this post. Have a great day!

No comments:

Post a Comment