Thursday, December 20, 2012

Yakin Itu Penting

Halloooo..

Sorry dah lama saya tak hantar entry baru kat sini. Maklumlah dah dapat semangat baru nak lari dari kedukaan beberapa minggu yang lalu. (telah saya luahkan dalam entry - Kisah Hati). Selagi boleh saya cuba padatkan masa dengan beberapa aktiviti. Punyalah gigih nak rawat jiwa yang kosong.

Sejak akhir2 ni semakin kerap saya berjalan dengan kawan2 keluar ke Shopping Complex. Padahal kawan2 datang nak lepak ke rumah. Ade je helah saya supaya boleh diheret gi jenjalan. Bukannya apa...selain dari dapat segarkan pandangan, boleh juga pulihkan tahap keyakinan saya kat tempat public.Ade sejarahnya...Azam itu bermula...

Semasa saya pergi check up yang pertama di Jabatan Neurologi HBKL.Itulah detiknya saya menyimpan azam untuk memperbaiki tahap keyakinan saya semula. Itu adalah kali pertama sayapergi check up selepas 2 bulan terkena serangan Stroke. Daripada entrance saya berjalan menggunakan tongkat. Tapi langkah kali ini macam ada yang tak kena.Di rumah saya mampu melangkah lebih laju dan penuh yakin.Sepanjang perjalanan ke tingkat 5 saya perhatikan orang disekelililng memandang saya pelik dengan pelbagai reaksi. Tiba2 saya hilang konsentrasi sampai jalan pun tak betul, sekali dua sampai hampir terjatuh sebab terlupa nak buat knee lock( kaedah berjalan utk pesakit stroke, perlu pastikan kaki yang lemah dalam keadaan betul2 lurus sebelum memijak ) Sehingga sampai di klinik Neurologi saya  tak tahu kenapa sangat segan nak melangkah masuk sebab semua tempat menunggu giliran menghadap pintu masukke klinik tersebut. Bayangkan sebab malu dan kurang yakin saya snggup berdiri di luar pintu.r

Sehinggalah adik ipar yang menemani hari itu, datang untuk suruh saya masuk. Dengan penuh berhati2 saya menyusun langkah sambil pandang ke bawah. Sambil itu mata sempat mengerling disekeliling, memang betul ...saya ke yang bajet popular dan perasan...memang ada mata yang memandang pelik ke arah saya. Kalau boleh aya nak bagi caption dialog  kat tepi kepala orang yang asyik pandang2 saya. Lutut rasa longgar dan nak tercabut masa tu. Nervousnya tak keruan dibuatnya. Taraaaa...and finally I've made it to my seat.Cue lagu Gemilang by Jaclyn "Kini Gemilang lalala.."

"Excuse Me..adik, apa macam jalan itu macam" tegur seorang wanita India dalam lingkungan 50an.
"Haaa! apa macam? jawabku propa buat2 tak paham
"Itu macam jalan serupa Stroke itu macam, Haiyo..banyak muda adik, saya punya abg 60 tahun umur baru dapat Stoke adik"kata wanita itu lagi.
(Bisik hati)...Erghhhhh gimme a gun,I'm gonna........." Ohhh haha, Saya dapat Stroke la auntie.." jawabku ringkas dalam hati memang tak kuasa nak layan.
"You sudah kawin ka dik? banyak pelik orang muda ini macam sudah kena Stroke...You ada darah tinggi ka?Haiyo saya tua ini macam pun banyak takut, tiap bulan mau check juga.
(Bisik hati)...Damaged has been done la auntie!!! banyak cakap pulak, jam ni lah nak ceramah umum LOUDSPEAKER  kat aku..yang penting orang kt kelililng boleh dengar..RIMASSS WEI!!!!.
"ermmm.hurmmm...ermmm.yes auntie"jawabku malasnya Tuhan je yg tahu.
"PUNITHADEVI!!" kedengaran nama dipanggil dari kaunter.
"ok adik..saya nama sudah panggil, mahu masuk sakrang"pintanya
Gosh...rasa nak menjerit YEEESSSSSSSSS!!!!, sekuatnya kalau boleh.Dah la fikiran saya pun tak tenteram lagi,pastu kene dengar ceramah free pulak tu. Potong stim betul.

Cue lagu SURATAN ATAU KEBETULAN oleh Kenny, Remy,Martin.
Sorry guyz nak amik mood (lagu ni je terlintas masa nak tulis cerita selanjutnya)

Sejak dari insiden itu, saya asyik memikir tentang diri dan mula memahami tanggapan orang sekeliling terhadap saya sebagai pesakit YOUNG STROKE. I am nobody but the public have their own thoughts on me.

Melihat orang tua berjalan bertongkat terhegeh2 adalah sesuatu yang normal. Tetapi agak berlainan sekali tanggapan umum untuk orang yang muda jalan bertongkat. Mereka seolah olah ingin meneka nama penyakit yang orang muda bertongkat itu sedang alami.Saya bagaikan terkena halusinasi ketika bertembung dengan orang ramai seperti dapat membaca fikiran mereka. Maaf saya memang kuat berangan dan selalu memikirkan sesuatu. Teringat salah satu babak dari filem City of Angels lakonan  Nicholas Cage. Hero filem ini dapat mendengar setiap keluhan dalam diri manusia sekelilingnya. Itulah yang saya rasa kononnya.

Cue lagu UNINVITED BY ALANIS MORISETTE (OST OF CITY OF ANGELS )

 But you you're not allowed
You're uninvited
An unfortunate slight
The word is so meaningful to me.

Beberapa hari selepas kejadian...

Sehinggalah saya terjumpa video jurnal seorang Stroke Survivor yang ditimpa serangan lebih teruk dari saya. Dengan usaha yang sangat gigih untuk sihat dia mampu berlari dan join Marathon. That is one very inspiring video.

(Bisik Hati ) That's it!!! Cukuplah!!! Bangkitlah LaLan. Sebabkan malu dan tak yakin kau nak memerap kat rumah. Walaupun sebelum ni saya sangat gembira dapat keluar dengan kawan2 sebelum ni. After the incident at the hospital, I suffered a very bad low self esteemed.I just spend my day at home. BOOORINGGGG.. Kalau Mat Saleh dalam video tu boleh berlari dan jumpa masyarakat hari2. Aku pun BOLEH BUAT!!!

Cue to my next anthem EXTRAVEGANZA BY BUNKFACE
Semangat baru..
Perjuangan yang satu
Dan matlamat hidupku..

Sejak itu bagaikan semangat baru menyerap. I said to myself, I need to apply whatever i've learned at the Physio in the real world.

Sebenarnya dunia luar adalah pentas sebenarnya. .Its fun to be me sometimes..errr I guess haha. Target saya adalah nak nampak dan berjalan macam manusia normal. Memanglah tak boleh menidakkan takdir yang telah diberi seperti jalan terdengkot and stiffed hand. Saya selalu berusaha berjalan macam orang normal dan hayunkan tangan kiri yang selama ni saya biarkan diam disisi badan. Berselisih dengan orang ramai pun saya dah tak malu. Yakinnya, sampaikan berjalan lebih laju lagi pastu penat huhuhu. Lantaklah apa orang nak cakap. Apa yang penting saya perlu cari konfiden dalam diri untuk persediaan ke alam pekerjaan bila dah pulih sepenuhnya nanti. Amin. Kalau kat luar tu, kalau kena naik tangga, eskalator,permukaan tinggi rendah,lantai licin dan sebagainya. Saya bayangkan semua itu macam OBSTACLE CHALLENGE macam Fear Factor or Amazing Race versi saya la...hahaha.Sumpah..Saya memang kuat berangan. That is my fun way to boost my confidence level yeehaaa!

UIntuk semua yang ditimpa masalah macam saya dan sewaktu dengannya. Jangan bermurung lama sangat. Pujuk diri dan paksa diri untuk bangun semula. Use your creative imagination to channel your problem to be more exciting. Youtube pun boleh dijadikan teman juga. Selain mencari video inspirasi saya suka tengok video clip lagu-lagu zaman saya. Thats why I have a lots of self theme song. tiap perjalanan saya mesti ade je lagu yang mengiringi hihi. Dengan itu saya akhiri entri kali ini dengan dialog kesukaan saya dari filem ZAITON, INILAH CERITAKU. Sebenarnya besar maksudnya tentang sebuah keyakinan.

" I'M A DIVA, I CAN SING!"

Peace.


No comments:

Post a Comment