Wednesday, December 5, 2012

Kali Pertama! : )

Kali ni saya nak kongsi tentang pengalaman yang sangat menyeronokkan semalam. Bagi korang maybe benda ni biase je. Untuk saya yang dah lama terperap kat rumah hampir 2 bulan ni, memori semalam sangat mengujakan.

Semalam saya dikunjungi Alif ( rakan lama, kenal sejak sama-sama menuntut dalam kursus yang sama, Diploma in Culinary Art, Uitm, Shah Alam) ke rumah saya untuk ziarah dan membantu saya untuk mendapatkan wang sumbangan kemalangan dari beberapa organisasi. Harapnya permohonan saya berjaya. Amin.

Selepas lama bersembang....., Ting! I just crossed my finger and try my luck and asked him. Ermm...

LaLan :"Alif jom lepak kat The Curve nak?"
Alif     : " Ko sure ke ni? Ko dah ok ke ni ?"
LaLan : Yes! I'm very sure (sambil tunjuk cara jalan yang dah sedikit stabil)

...and he said Yes!! and I said Yippie!!!! percaya tak..deep inside my heart...rasa nak buat lompat bintang je,..errr ya that's only in my imagination..Sumpah...macam budak kecik riangnya.

Well if you wanna know,Lately,i am so in good spirit to gained back my stamina. Setiap pagi at 7.30a.m  I do my morning walk near my house area for 15 minutes without failed. (The morning walk routine is due to my preparation for my next outing activities with my friends by the end of this month. Haaaa jangan marah.... nak keluar bercuti fengan kawan2 pun  I siap ada latihan intensif lagi.). My therapist pun advised suruh banyakkan berjalan for my daily exercise. Rutin berjalan setiap pagi sangat menyenangkan dan menyegarkan. Tambahan pula kawasan perumahan saya dikelilingi hutan. I feel so fresh!
                                          Bangga!! gambar ni saya ambil sendiri (CAMWHORE!!)
                                          Masa mula2 buat morning walk dekat area rumah saya.
                                          Lebih feel kalau tgk pix ni background song nya
                                          WE ARE THE CHAMPION by QUEEN. hehehe...

Saya rasa bagi seorang pesakit yang mengalami disability dan hampir pulih. Mereka perlu somekind of rewards to boost their self confidence and drive to reach their goal. . Saya amat akui perasaan orang sakit ni macam kanak-kanak.kalau ade benda yang best je baru mereka nak buat.Ini boleh diaplikasi sendiri oleh pesakit sendiri, ahli keluarga dan rakan2. Very easy and by showing any simple effort,  its really helps  the patient.


To tell you the truth, saya ni pun dalam proses pemulihan. Stamina pun tak berapa kuat dan selalu letih. Namun saya kena lawan semua itu. Sampai bila saya harus terperap kat rumah. Ya! sebelum ini saya memang takut nak keluar rumah. Macam2 saya fikirkan What if I fall? Who are going to help me? and etc.
Now Im ready to make a comeback and entering the real world.

I used to socialize before. I cant stop myself for being me again.Memang saya exercise setiap hari.Inilah persediannya untuk menjalani hidup seperti biasa.Saya tidak boleh selamanya bergelar pesakit. Its Boring!!!!

Dari 2 minggu lepas hati ini membuak buak nak keluar sana sini. Nak harapkan adik saya pun. Dia pun nampak busy. Even on Sunday pun macam busy je. Dah plan awal2 then tak jadi...its ok la, kene cari jalan sendiri. In my mind, now i am preparing myself to call a cab and go where ever i want to go freely. Kena be ready jugak towards that. jalan tak boleh terhegeh lagi and atleast my left hand kuat sikit. In case anything happen kannn. kalau ade kawan ride the cab together. its ok la.

Ok kita sambung balik with my journey to  The Curve yang jakun macam tak pernah pergi tu. I am super excited after Alif's has agreed to bring this Monkey out from his cage. Proudly, i grabbed my 3 quarter Jeans and wear it by myself and it took me bloody 5 minutes of struggle to button it.Rasakan !!! nak bergaya sangat. Weehoo my 1st attempt to wear Jeans after so long. Gosh!! kene ketatkan lagi beltnya seluar dah longgar pinggang dah kecik. yeah VICTORY!!!!!
                                                   Imma hipster...ceewahhh #ootd (Outfit Of The Day)
                                                   Black T Shirt by Rip Curl (dpt free)/ 
                                                   Jeans steng 3 quarter (kawan bagi)
                                                   Kasut sarung. Taraaaaa!!!!!

                                                     Saya dan Tongkat Sakti kat parking
                                                     The Curve...you can judge the Jakunness
                                                     in me haha...Weehoo cant 
                                                     wait to go upstairs mehhh...
                  

At 5th December 2012, 4.30 pm.We are at THE CURVE, MUTIARA DAMANSARA.Jalan sana sini and make our 1st stop at TGIF..ermmm yummmyyyyyy... Dont worry guyz, I am extra careful nowadays with ma foodie. I've ordered Ceasar Salad and Iced water for myself. I hope you are satisfied hehehe....

                                          Inilah Mr. Badang...ALIF. Tq ya bawa gi jenjalan.

Then meneruskan perjalanan dengan slownya, sampai juga ke hujung shopping complex ni walaupun langkah semakin perlahan.. Fuh memang memenatkan and lenguh bahagian hips. Kami pun berhenti duduk kat kerusi yang disediakan untuk rehat kejap..Rasa macam orang tua sangat hahaha. jalan2 pastu duduk. Haaa dulu aku cakap orang. sekarang ni RASAKANNN!!!!!! hahaha.
                                                     Good job young man..Show off ya
                                                    .kalau terrer try la
                                                    tangga Batu Caves!!! Berani!!!

                                                    My proudy moment. Cue lagu FIREWORK
                                                     by  KATY PERRY.  Kau ade? sambil jalan
                                                    berangan  ada background song.
                                             
Dari kedai ke kedai, kami pergi ke MPH to check out some latest reading material. Pengakuan: saya bukan seorang yang suka sangat membaca sebelum ni, tapi selepas jatuh sakit, saya banyakkan membaca untuk elakkan boring menunggu. Fort me, by reading books can stimulate my brain. Saya belajar menyebut perkataan dari pembacaan. Saya pun tinggal sorang2 kat rumah . Pastu saya baca kuat2 setiap patah perkataan. That is my SPEECH THERAPHY practice at home .Buat kawan2 yang ada stroke silalah berbuat demikiandan jangan segan untuk baca setiap perkataan dengan jelas dan kuat. Jangan malu2 ok.
                                                    Bits of inspirational good read. 
                                                    Beli kat MPH.

Lepas membeli belah,saya terserempak with my old and happening friend Wirdat Alias( kawan lama berlainan kursus di Uitm, Shah Alam) . He worked as a Store Manager at NEW ZEALAND NATURAL @ The Curve.Basically  this shop is an ice cream parlour chains in New Zealand. They offers a range of ice cream, Fat free Sorbet, Low Fat Frozen Yogurts, Juice ang Hot drink. Tempat ni bagus untuk sesiapa yang sedang diet. The ice cream is so yummeh...t Ehemmm... Promote tempat kerja kawan nih sebab Wirdat belanja kami berdua. I had fun with the hangout session and some throwback of our Hey Day..., with all the laughed, adviced and not forgetting the Ice Cream.

                                         Us and Ice Cream. Thank You Wirdat Alias for your 
                                         special treat.

It's already 10pm, We  are off to home. Reached home by 10.40 pm.

Frankly, I am so happy with the whole journey to The Curve yesterday. Spending time with my 2 good friends. Menyahut cabaran dan yakin dengan kebolehan diri. Bukan nak menunjuk, saya pulih awal mungkin sebab saya dapat STROKE ketika muda and maybe my metabolism is still high. Saya tidak perfect pun, tapi sebagai pesakit kita juga berhak menikmati kegembiraan. Jika anda yang sedang membaca ni sedang sakit seperti saya dan ditimpa sesuatu. Ini pesanan saya, untuk mengecapi kegembiraan perlu dari dalam diri kita sendiri. Diri kita sendiriyang menanggung beban itu, dan kita tak sepatutnya menanggunnya selamanya.Rekalah keceriaan diri dengan kreativiti anda. I really hope that you are enjoying your journey  either you are in pain or not. keep on smiling brother and sister. Wish me luck.TaTa


1 comment:

  1. Proud and happy for you. Teruskan berusaha agar pulih seperti sedia kala. :)

    ReplyDelete