Monday, December 3, 2012

Hari Baru...Uniform Hijau

Mungkin ada yang sudah dapat meneka jawapan disebalik tajuk di atas. Saya nak membawa anda semua ke fasa ketika saya berada di ward di Hospital Besar Kuala Lumpur (HBKL). Pengalaman bergelar pesakit.
                                                                        Newcomer.

Saat saya tersedar ketika itu saya dikelilingi kawan2, sanak saudara, doktor dan jururawat.Yang saya ingat lagi, saya sudah  lengkap dipakaikan persalinan hijau macam orang  katil sebelah saya dan patient lain. Rasa macam baru medaftar kat sekolah baru dengan uniform baru. Hurm..sapelah yang malang yang menyalinkan baju saya ke uniform hijau ni..errmm saya simpati sangat dengan nasib malang anda".Haishhhh.

Pertama kali membuka mata dan tersedar beberapa jam sejak saya dihantar ke unit kecmasan awal pagi hari kejadian.Saya perhatikan ramai sangat orang disekeliling saya tapi saya pun tak ingat apa yang saya cakap masa tu . The feeling is like i am the adorable circus animal. Too bad! 'Im so high and sleepy. Saya tinggalkan mereka dengan dengkuran saya utk  memeriahkan lagi keadaan ward tu .Kawan2 selalu cerita kat saya balik "Lan kau berdengkur kuat gila kat ward  macan enjin Turbo tau"...  EEEEE MALU SIOT!!!

                                                  Sorry guys, I reall need my beauty sleep.
                                                    Krooooohhhhhh.....

Nurse: Encik Azlan! sorry ya mengganggu,saya nak check blood pressure.
LaLan : Krohhhh kOHHH!!!!!( bunyi dengkur enjin Turbo emergency break ! dan saya hanya menjawab ringkas dan terpinga-pinga) ermmm ok...
Nurse :Bacaan atas 190 dan bawah 74,Tekanan darah masih tinggi tapi turun sikit dari semalam  248/86.Semalam punya sangat bahaya ya. Terima Kasih.
LaLan: Sama-sama...

Ketika itu hanya tinggal saya seorang kat situ dan Emak(tiri) saya terlelap di suatu sudut kat tepi tingkap.Orang ramai dah balik kot. Maybe they are Give up sebab I tak layan kot.Woooppss! Sorry guys, i cant help it...errr just enjoying my little moments on drugs legally haha..serius..rasa macam kena ubat pelali sebab asyik nak tidur je.Mungkin nak bagi saya rehat secukupnya supaya tekanan darah saya menurun. Thats my theory..

Bisik hati  :" Inilah aku yang baru, disabled and paralysed, cant talk properly...Syukur masih hidup. I could be dead last night kalau Tuhan nak ambil nyawa...Ini warning dari dia ni. Aku kena redha dan menerima hakikat ini sebab kejadian berpunca pada diri aku sendiri. Aku tak jaga makan! Aku tak pergi buat Medical Check Up walaupun Doktor dah pesan 2 bulan lalu, Aku biarkan diriku larut dalam tekanan kerja.Aku tak sayang diri aku sebelum ni". Luckily, I have no one to blame.

Peasaan sayu sangat masa tu mengenang nasib diri yang masih muda dan pelbagai persoalan. At this moment I really missed Arwah Mak and Bapak so much. Ye lah time kita sakit barulah meraung nak Mak dan Abah  masing2.
Sambil melayan perasaan sayu, dalam kepala saya berangan sedang menggenggam tangan kiri dan terus saya senyum sorang2 seakan ada perubahan baru yang positif. Bila toleh ke tepi itu semua khayalan saje padahal tangan kiri hanya kaku saje di tepi badan. Itulah momen paling sedih yang saya ingat and slowly air mata menitis. Bermula dari saat itu saya simpan azam untuk sihat dan saya menyimpan tekad untuk tidak perlu bersedih  menghadapi pengalaman ini. Buat apa , perlu bersedih, sedangkan saya masih bernyawa. Dari saat itulah saya berjanji pada diri untuk jadikan ini pengalaman terindah dalam diari hidup saya.

Di sini ada beberapa pengalaman baru saya, sebagai pesakit yang lumpuh separuh badan semasa  berada di ward.

PAMPERS DAN LIQUID DIET
Saya dipakaikan Pampers orang dewasa saiz XL untuk acara buang air besar. Perasaan pakai Pampers agak tidak selesa tapi lama2 ok je. Saya memang tidak mampu untuk ke toilet pada ketika itu .Macam2 helah saya minta Nurse hantarkan ke toilet  kalau saya nak poopoo.Semuanya tidak dilayan ya..sekian terima kasih.Sebab saya malu sangat kalau orang cucikan poopoo saya dan geli kalau harta karun tu terkumpul lama..bluueekk!! Tapi jangan nak bluuueekkk sangat..selesa ataupun tidak, kalau dah tak larat memang kena pakai daripada menyusahkan diri. Kalau nak tahu saya hanya minum mineral water dan buah-buahan sahaja. Haaaa...dont play play...liquid diet ok, saya tak jamah solid food pun selama 6 hari...Ini semua sebab takut terpoopoo. Rasakan perut keras..6 hari kot simpan.

URINAL BAG
Disebabkan saya x boleh ke toilet sendiri.Nurse dan rakan baik saya Shahrin sarankan supaya saya kencing melalui tiub dan air kencing saya akan dikumpulkan dalam satu bag dipanggil URINAL BAG. Shahrin!!!! I never forgive you and  your brilliant idea !!! and the Senior Staff Nurse yang menyumbatkan the urine tube into my tiny hole of the most precious part in my body. SAKITTTTTTTTT DOWHHH %^%#$^()(()(!!!!!!. Dah la tube tu panjang disumpat sampai menembusi pundi kencing supaya air kencing mengalir dengan sendiri. Basicall you dont feel to weewee pun but automatically the fluid will flows naturally into the bag.Untuk melayan imaginasi anda, sila perhatikan gambar di bawah.




POOPOO vs. WEEWEE
Tibalah hari ke enam saya menggunakan URINAL BAG. Saya rasa nak terkencing yang teramat sangat. Kali ni saya rasa nak terkencing in one batch like a normal weewee. Saya cuba kencing tapi tak leh keluar pun.Semua nurse yang saya panggil tak berani pulak tu nak bukakan tube tu sebab kena tunggu arahan dari doctor. Tension sangat masa tu dengan perasaan nak terkencing sangat tapi air tak boleh keluar. Pastu perut dah memulas mcm nak poopoo tapi saya tahan. Bayangkan 2 situasi ni berjalan serentak.It's killing me...help!

 Seumur hidup saya tak pernah rasa utk weewee sampai tarik rambut macam nak tercabut rambut. CRAZYYYY ARGHHH GET ME OUT OF HERE!!!! Dengan nada suara yang keras saya panggil doktor dan merayu utk bukak tube kat my BIRD OF PARADISE hahaha. I think the Doc pun dah tak sanggup mendengar rintihan saya yang dah ak tentu hala masa tu. Maka dengan itu, dia tarikla tube tu yang boleh tahan perit juga ya untuk dikeluarkan.Bayangkan kaedah keluar dan masukkan tube tu sangat hazaaaaaabbbb rasanya..Tahniah saya ucapkan pada diri sendiri.

Tutup hidung semua!!! cerita lepas ni tragis sikit. Selepas dah cabut tube tu, BIRD saya pun disimpan rapi di dalam pampers. Now..weewee time...Then On Your Mark get set GO!!! I cant  hold it anymore. ME  is enjoying the weewee of heaven and at the same time poopooing in the pampers for the first time ever. NIGHTMARE!!! Once i'm done, a troop of nurses came to me with all their weapons for the cleaning my YUCKS session. I just close my eyes through the entire spring cleaning service. MALUNYAAAAAA!!!!!

Moral of the story: Sesuatu yang dipakaikan kepada pesakit memang tidak akan menyelesakan, tetapi amat membantu dan memudahkan urusan semua pihak yang terlibat. Jangan degil ya...

Sekian..itu saja the best recap so far from the ward.

Peace








No comments:

Post a Comment