Wednesday, July 22, 2015

Do you have any tips for maintaining a positive attitude during stroke recovery?


Mudah saje. serapkan aura positif dalam diri. Kita semua tidak dilahirkan sebagai seorang yang perfect.  Somedays we are drowning in negativity, tapi harus cepat selamatkan daripada hanyut.Dah lemas nanti menyusahkan diri sendiri.

Jangan risau akan penilaian orang sekeliling terhadap diri sendiri. Siapa yang mahu berjalan terdengkot-dengkot, mulut senget, tangan tak bergerak dan sebagainya. Yang paling penting, kita harus terima keadaan tersebut sebagai diri kita yang baru. Penerimaan pakej diri terbaru  perlu disematkan. Appreciate setiap kekurangan yang dianugerahkan. Life is full of options. Must always choose positivity. That is the KEY!

Jika bersedih... Menangislah. Then you will feel better. Jangan sesekali cederakan diri merasakan diri tudak berguna.

Ketika di Ward, saya pernah berdoa minta di cabut nyawa sehinggakan disebelah malam saya meraba meja sebelah saya untuk mencapai objek tajam untuk tikam diri sendiri.Ibaratnya saya harus mati pada malam tu. Dramatik sungguh kelakuan saya haha. Lantas ada sesuatu yang berlaku dihadapan saya  yang membantutkan tindakan saya dan terus saya soal diri sendiri:

Hey! Aku masih hidup lagi. Tuhan bagi nafas lagi. Kenapa aku minta mati. Adakah aku sudah bersedia? Maknanya Tuhan sayangkan aku. Bermula dari saat itulah saya mula manfaatkan peluang KEDUA dengan sebaiknya. Terlalu Syukur.

Fellow Strokee,
Ini tip dari saya, sometimes you have to make fun with your disability. Kita sudah lalui penderitaan dari pelbagai fasa and all that struggles. Episod yang sangat menyedihkan dalam hidup kalian.  Maka dengan itu berseronoklah dengan packaging terbaru anda. Jangan asyik meminta simpati dari masyarakat sekeliling termasuk kaum keluarga, akhirnya takde siapa yang nak melayan kerenah kita. Let say,  If kena panjat tangga yang tinggi. Challenge yourself kononnya anda sedang bertanding dengan peserta lain. On your mark get set go! Pasti Boleh. I always do that. Nak berpaut ke... langkah satu-satiu ke lantaklah janji kita sampai. Of course you are the only winner in that race! : )


As cliche as it is: BE POSITIVE! Put a smile on your face and chin up!

Have a nice day.

SERVIVER

No comments:

Post a Comment